Név: Tóth Dénes
Időpont: 2012/12/15
Reptér/helyszín: LHBP
Pozíció: APP
Értékelés:

A jelölt irányítását egyfajta lagymatagság jellemzi, történhet bármi, ő szép lassan komótosan irányít. Nem számít az üzemanyag, a várakoztatás, egy szempontja van, hogy conflict ne jöjjön létre, nem is jön. Eközben indokolatlan várakoztatásokat csinál. Nincsenek különösebb stratégiái, a szektormagasságokon és a conflictok elkerülésén kívül minden más nem is másodlagos, hanem ötödleges szempont nála. Megteremti a biztonságot, de nagy ára van: az irányítás lelassul, elszürkül. Lényegi hibát nem vét, inkább esztétikai jellegű hibákat csinál. Nem mindig írja be a TAG-be amit kéne, leginkább informális okokból, de elsősorban saját magának. Bizonyos információkat evidenciának tart, nem tájékoztatja a pilótát. Vészhelyzet-közeli helyzetben nem kérdez vissza a szituáció lényegére, -roger mondja. Van járat, ami 5 percig repüli a SID-et 7000 feeten, mert jön mögötte egy ANEXA érkező, aki viszont nyolcezren laffog. Az egyik gépet elfelejti a finalen és 2,5 nm-nél adja csak át a TWR-nek. TWR nem kap megfelelő infot, nincs igazi kooperáció a részéről. Egyik másik megoldása idegtépő, indokolatlan 040-es irányt ad egy érkezőnek, aki ehhez nagyon nagyot kell forduljon, mert így kényelmes valamiért az irányítónak. Nem használja a break-break kifejezést. Az egyik gép 6000 feeten kimegy a TMA-ból, igaz nem nagyon, de ezt is azért engedi, mert nem erre figyel, csak conflict ne legyen.

Ugyanakkor a jelölt -bár ezen az áron- de szinte teljes biztonsággal irányít, a határozott hang elmarad, de a lagymatag beszéd is megerősíti a pilótákat: nincs itt semmi hiba és nem is lesz. Az is igaz, hogy ez hamis biztonságérzetet is nyújthat adott esetben, de idegesség, érzelem nincs a hangjában.

Egyik oldalról azonnal meg kellett volna buktatni a jelöltet, mert mindezekkel a tulajdonságokkal, a prioritás iránti fogékonyság hiányával stb., stb. nem igazán tűnik alkalmasnak. Viszont a biztonsági irányítás valóban megtörténik és igazából olyan súlyú hiba, ami miatt buktatni kellene, végül is nem történik.

Ugyanakkor az az irányító, aki két gép kezelésekor is brillírozni akar, nem a „napszámos munka” érdekli és meg is csinálja a conflictot, éppen az ellentéte és a kettő közül a jelölt hozzáállása a jobb.

Összeségében jelölt megfelelő tudással rendelkezik, de komoly gyakorlatozást javaslok fenti hibák kiküszöbölésére.

Vizsgabiztos: Radó Iván

Eredmény: Sikeres