Oktatás

Az oktatás menüpontban a repülés és légiforgalmi irányítás szempontjából fontos elméleti tudást próbáltuk röviden és tömören összefoglalni. Ahhoz, hogy sikeres virtuális légiforgalmi irányító lehess, a következő témák tudásanyagot el kell sajátítanod, és meg is kell értened. Ha bármi gondod támadna az elméleti anyag elsajátításával oktatóink szívesen állnak rendelkezésedre, hogy segítsenek.

Sikerekben gazdag tanulást kívánunk minden kedves érdeklődőnek!
Meteorológia
Légnyomás és magasság
Légterek

Légnyomás és magasság

Ebben a fejezetben a légnyomás, és a magasság kapcsolatát mutatjuk be.

A légnyomás

A légnyomás alatt a levegő súlyából fakadó a Föld felszínére ható nyomást értjük. A repülésben a légnyomást hectopascalban mérjük. A Föld felszínére ható átlagos légnyomásérték 1013,25 hPa. Ezt a légnyomás értéket nevezzük Standard légnyomásnak.

A légnyomás és a magasság kapcsolata

A repülőgépek a magasságot átalakított légnyomásmérő berendezéssel képesek meghatározni. A légnyomás a magassággal arányosan csökken, ezt kihasználva tudja a magasságmérő a légnyomásértékből meghatározni az értéket.

A repülésben három légnyomás értéket használunk:

QFE légnyomás: A QFE légnyomás a földfelszínhez viszonyított magasságunkat adja meg. Ha a pilóta a földfelszínen a magasságmérőjén ezt az értéket állítja be, akkor a magasságmérő 0-t fog mutatni. Manapság ezt a légnyomás értéket már csak a katonai repülésben, valamint pl Oroszországban használják.

QNH légnyomás: A QNH légnyomás a tengerszinthez viszonyított magasságunkat adja meg. Ha a pilóta a földfelszínen a magasságmérőjén ezt az értéket állítja be, akkor a magasságmérő a repülőtér tengerszint feletti magasságát fogja mutatni. A repülésben leginkább már ezt az értéket használjuk.

STD légnyomás: A Standard légnyomás.

A QNH és az STD légnyomás kapcsolata

A repülőgépek, amikor megkapják az útvonalengedélyt, minden esetben értesülnek az adott indulási reptéren uralkodó légnyomás értékéről. Ezt a pilóták a magasságmérőn be is állítják, így a magasságmérő a tengerszint feletti magasságot mutatja. Azonban miután a repülőgép elindul, és nagy távolságokra kerül a kiindulási repülőtértől, ott már előfordulhat, hogy más az aktuális légnyomás, így a pilóta nem azon a magasságon repülne, amin hiszi. Ezért hozták azt a szabályozást, mely szerint egy bizonyos magasság után minden repülőgép a QNH légnyomás értéket átállítja STD légnyomásra, valamint süllyedéskor STD légnyomásról vissza QNH légnyomásra. Ezeket a magasságokat hívjuk átváltási magasságnak, és átváltási szintnek.

Átváltási magasság: (Transition Altitude) Az a magasság érték, melyen a repülőgép pilótája a magasságmérőn a QNH értéket átállítja az STD légnyomásra. Ez az érték Budapest Ferihegy esetében 9000 láb.

Átváltási szint: (Transition Level) Az a magasság érték, melyen a repülőgép pilótája a célreptérre való süllyedés közben a magasságmérőn az STD légnyomást átállítja a helyi QNH

értékre. Az átváltási szint értéke mindig függ az aktuális légnyomás értékétől. Ferihegyen 1013 hPa vagy annál nagyobb légnyomás esetén FL100, 1013 hPa alatt viszont FL110 az átváltási szint.

Az átváltási magasság és az átváltási szint között helyezkedik el az átváltási réteg (TransitionLayer).

Meg szoktuk különböztetni a QNH szerint mért magasságot a STD szerint mért légnyomástól. Ha QNH szerinti magasságról beszélünk, akkor az altitude kifejezést használjuk, ha viszont STD szerinti magasságról beszélünk, akkor repülési szintről (Flight level) beszélünk.