Oktatás

Az oktatás menüpontban a repülés és légiforgalmi irányítás szempontjából fontos elméleti tudást próbáltuk röviden és tömören összefoglalni. Ahhoz, hogy sikeres virtuális légiforgalmi irányító lehess, a következő témák tudásanyagot el kell sajátítanod, és meg is kell értened. Ha bármi gondod támadna az elméleti anyag elsajátításával oktatóink szívesen állnak rendelkezésedre, hogy segítsenek.

Sikerekben gazdag tanulást kívánunk minden kedves érdeklődőnek!
Meteorológia
Légnyomás és magasság
Légterek

Meteorológia

Az időjárás fontos szerepet játszik a repülésben. Fontos ismernünk minden paraméterét, illetve jelentését, hogy milyen módon befolyásolja a repülőgépek repülését. A repülésmeteorológia az évek során rengeteget fejlődött. A következő pár fejezetben szeretnénk bemutatni és megtárgyalni az egyes főbb fejezeteket.

METAR

A METAR tartalmazza rövid tömör kódolt formában az adott repülőtérre vonatkozó jelenlegi meteorológiai adatokat. A METAR-t általában fél óránként adják ki.

A METAR a következő elemeket tartalmazza:
-> Repülőtér kódja (pl: LHBP)
-> Megfigyelési idő (nap és időpont Zuluban)
-> Szél iránya és sebessége
-> Látástávolság
-> Pálya látási távolság (RVR)
-> Jelenlegi időjárási helyzet (csapadék és fajtája)
-> Felhőzet mértéke, felhőalap magassága, esetleg felhőzet típusa
-> Hőmérséklet és harmatpont
-> QNH szerinti légnyomás
-> Egyéb információ
-> Trend, előrejelzés

A következő pár sorban egyesével végigvesszük a METAR részegységeit, és lehetséges változatait.

Szél

A szél az egyik legfontosabb meteorológiai adat, mert a szél tudja leginkább befolyásolni a repülőgép pályáját, és repülését. A széladatnál minden esetben két értéket szokás megadni: az irányát, és a nagyságát. Az irányt egy 360 fokos skálán adjuk meg, mégpedig oly módon, hogy milyen irányból fúj a szél. A nagyságát leggyakrabban csomóban, ritkább esetben méter/szekundumban adjuk meg.

A lökéses szelek (wind gust) esetében mindig fel kell tüntetni a széllökések maximális értékét is.

Példa: 35015G25KT

Ebben az esetben a szél 350 fokos irányból fúj, a szél erőssége 15 csomó, és a lökések nagysága 25 KT.

Fontos megemlíteni a szél esetében a szélnyírás jelenségét is. Ez az egyik legveszélyesebb a repülőgépekre nézve, hiszen egy rövid távolságon belül extrém módon változik a szél iránya és nagysága. A szélnyírás jelölése: WS (Wind shear)

Látástávolság

Fontos érték a látástávolság is, hiszen ez befolyásolhatja a pilótákat a le és felszállásban. A repülőtereken a futópályák mellett 3 helyen (elején, közepén, végén) mérik a látástávolságot, amit aztán méterben adnak meg.

Két fontos jelöléssel és kifejezéssel lehet még találkozni. Az egyik a CAVOK, melynek jelentése, hogy a látástávolság nagyobb 10 km-nél, és nincs felhőzet 5000 láb alatt.

A másik ilyen jelölés a 9999, ami azt jelenti, hogy a látástávolság szintén nagyobb 10 km-nél, azonban van felhőzet 5000 láb alatt.

Minden más esetben a számérték a tényleges látástávolság értéket adja meg méterben.

Csapadék

A csapadék magában foglalja az esőt, havazást, jégesőt, stb. és ezek kombinációit. A csapadék intenzitása is fontos tényező, amit egy hármas skálán mérünk: gyenge, normál, erős. Jelölések:

-> RA- gyenge eső
-> RA eső
-> RA+ intenzív eső

Felhőzet

Fontos ismerni a pilóták és a légiforgalmi irányítók számára a reptér környezetében a felhőzet típusát, mértékét, valamint a felhőalap magasságát. A felhőalap magasságát könnyű meghatározni, értékét lábban adjuk meg. A felhőzet mértéket egy nyolcas skálán mérjük:

-> 1-2/8 - Sky Clear/Tiszta égbolt (SKC)
-> 3-4/8 - Few/Kevés felhő (FEW)
-> 5-7/8 - Broken (BKN)
-> 8/8 - Overcast/Egybefüggő felhőzet (OVC)

A felhőtípusokat a felhőatlaszban lehet megtalálni. A repülés szempontjából fontos a tornyosuló cumulus (TCU) valamint a cumulonimbus/viharfelhő (CB). Ezeket a METAR-ban is mindig jelölni kell.

Jelölés: FEW025 BKN075CB

Hőmérséklet, harmatpont

Fontos tudni, hogy mennyi az aktuális hőmérséklet a reptéren. Az értékét Celsius fokban adjuk meg. Másik fontos adat a harmatpont, ami azt a hőmérsékletet jelöli, amelynél a levegő víztartalma telítetté válik. E hőmérséklet alatt megindul a nedvességtartalom kicsapódása. Az aktuális hőmérséklet és a harmatpont értékéből következtetéseket, tendenciákat lehet levonni. Ha például a hőmérséklet és a harmatpont a kora esti órákban közel van egymáshoz, akkor éjszaka és hajnalban köd várható.

Jelölés: 10/02

Légnyomás

A légnyomás nagy jelentőséggel bír a repülésben, hiszen a transition level alatt a repülőgépek ez alapján az aktuális légnyomás alapján repülnek, ezt állítják be a magasságmérőn. A légnyomást Magyarországon hectopascalban adják meg, azonban más országokban előfordul a higanyincs, vagy a milibar is.

Jelölés: Q1005

Egyéb letölthető dokumentumok:
-> METAR részletes értelmezése
-> Felhőatlasz